Methode: Argus Clou argusclou_stempel

Malmberg

Zoekopdracht suggesties bij hoofdstuk 1, les 3

Hieronder zullen per leerjaar/groep één of meerderde suggesties worden beschreven die een leerkracht kan gebruiken bij het inzetten van de Jouwzoekmachine.nl in een les. Het zijn slechts suggesties. Een leerkracht kan ervoor kiezen om een gegeven suggesties in te zetten of een suggesties zelf uit te breiden. In het eerste deel worden de aanwijzingen gegeven voor de leerkrachten. In het tweede deel staan voor de leerlingen de suggesties is opdrachtvorm.

Aanwijzingen voor de leerkracht

Tip Laat de leerlingen tijdens het zoeken en gebruik van de zoekmachine werken in tweetallen.

Let op Soms moeten de leerlingen iets verder zoeken dan de resultaten op eerste pagina. Leer ze kijken naar de titel van het resultaat en het webadres en laat de leerlingen de korte stukjes tekst lezen. Op die manier filteren de leerlingen al bij het zoeken naar de juiste informatie.


Groep 5

Les 3. Schepen in de grond

  • Laat de leerlingen opzoeken hoe Romeinen leefden. Hoe noem je een brug noemt waar water in een goot overheen loopt? (aquaduct)
  • Laat de leerlingen opzoeken hoe de Romeinse soldaten waren gekleed bij de grenzen van het Romeinse Rijk. Laat de leerlingen zoeken met de zoekterm Romeinse Limes.

Groep 6

Les 3. De muntendief

  • Zoals beschreven in het lesboek betaalden de Romeinen voor de spullen van de Germanen met munten. Die munten waren nieuw voor de Germanen.  Laat de leerlingen informatie opzoeken over hoe de Romeinen de munten maakten.

Groep 7

Les 3. Germaanse dieven?

  • Laat de leerlingen opzoeken hoe de mensen 700 voor Christus  ijzer maakten.

Groep 8

Les 3. Een lange reis

  • Vraag de leerlingen hoe je een meergodendom noemt (Polytheïsme).
  • Vertel de leerlingen dat de belangrijkste Romeinse goden bij de Grieken vandaan komen, maar dat de Romeinen die goden andere namen gaven.
  • Laat de leerlingen de Romeinse en Griekse namen van de goden opzoeken.
  • Laat de leerlingen opzoeken wat de Romeinen in ons land allemaal uitvoerden.

Opdrachten voor de leerlingen


Groep 5

Les 3. Schepen in de grond

  1. Zoek op hoe de Romeinen leefden. De Romeinen bouwden bruggen waar water in een goot overheen loopt. Hoe noem je zo’n brug?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Hoe waren de Romeinse soldaten aan de grenzen gekleed? Gebruik hiervoor bij de zoekterm het Latijnse woord voor grens.(Limes)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Groep 6

Les 3. De muntendief

  1. De Romeinen betaalden voor de spullen van de Germanen met munten. Zoek op hoe de Romeinen die munten maakten.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Groep 7

Les 3. Germaanse dieven?

  1. Zoek informatie over ijzer. Kan je vinden hoe de mensen 700 voor Christus ijzer maakten? Hoe?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Groep 8

Les 3. Een lange reis Een meergodendom noem je een Polytheïsme. De belangrijkste Romeinse goden komen bij de Grieken vandaan, maar de Romeinen gaven die Griekse goden andere namen.

  1. Zoek de namen van de Romeinse en Griekse goden op. Lijken de namen op elkaar? Schrijf achter iedere god waar het voor stond. Bijvoorbeeld de godin van de liefde..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Zoek op wat de Romeinen in ons land uitvoerden en beschrijf hieronder.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………