Methode: Argus Clou argusclou_stempel

Malmberg

Zoekopdracht suggesties bij hoofdstuk 4, les 2

Hieronder zullen per leerjaar/groep één of meerderde suggesties worden beschreven die een leerkracht kan gebruiken bij het inzetten van de Jouwzoekmachine.nl in een les. Het zijn slechts suggesties. Een leerkracht kan ervoor kiezen om een gegeven suggesties in te zetten of een suggesties zelf uit te breiden. In het eerste deel worden de aanwijzingen gegeven voor de leerkrachten. In het tweede deel staan voor de leerlingen de suggesties is opdrachtvorm.

Aanwijzingen voor de leerkracht

Tip Laat de leerlingen tijdens het zoeken en gebruik van de zoekmachine werken in tweetallen.

Let op Soms moeten de leerlingen iets verder zoeken dan de resultaten op eerste pagina. Leer ze kijken naar de titel van het resultaat en het webadres en laat de leerlingen de korte stukjes tekst lezen. Op die manier filteren de leerlingen al bij het zoeken naar de juiste informatie.


Groep 5

Les 2. Hoofden vol kennis

  • Laat de leerlingen meer informatie opzoeken over Eise Eisinga.
  • Laat de leerlingen opzoeken wat het planetarium van Eisinga is.

Groep 6

Les 2. Leven op de plantage

  • In het lesboek hebben de leerlingen gelezen hoe slaven suiker maakten van suikerriet. Laat de leerlingen opzoeken hoe je suiker maakt van suikerbiet. (tip: zoekterm suiker) Dat wordt rietsuiker genoemd. Er bestaat ook bietsuiker. Dat komt van suikerbiet. Hoe wordt suiker uit een suikerbiet gemaakt?  
  • Laat de leerlingen opzoeken wanneer de slavernij werd afgeschaft in Nederland.

Groep 7

Les 2. Armoede

  • Laat de leerlingen meer informatie en wellicht filmpjes opzoeken over armoede. Wanneer was er veel armoede in ons land? Hoe leefden de mensen toen? Wat zijn de verschillen met nu?

Groep 8

Les 2. Franse overheersing

  • Laat de leerlingen meer informatie over Napoleon Bonaparte opzoeken. Hoe lang was Napoleon Bonaparte.
  • Laat de leerlingen opzoeken in welke plaats in Belgie Napoleon in 1813 werd verslagen, dat het einde van zijn macht betekende.
  • Als verbreding wordt gesuggereerd te vertellen over de dienstplicht die Napoleon direct invoerde. Laat de leerlingen meer informatie opzoeken over dienstplicht.

Opdrachten voor de leerlingen


Groep 5

Les 2. Hoofden vol kennis

  1. In de les heb je gelezen over Eise Eisinga. Zoek meer informatie op over deze man. Wat heb je allemaal over hem gevonden? 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2. Zoek op wat het planetarium van Eise Eisinga is. Beschrijf hieronder je bevindingen. 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 


Groep 6

Les 2. Leven op de plantage

  1. In het lesboek heb je gelezen hoe slaven suiker maakten van suikerriet. Dat wordt rietsuiker genoemd. Er bestaat ook bietsuiker. Dat komt van suikerbiet. Zoek op hoe je suiker maakt van suikerbiet. 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

2. Wanneer werd de slavernij in Nederland afgeschaft?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Groep 7

Les 2. Armoede

  1. Zoek informatie op en bekijk filmpjes over armoede. Wanneer was er veel armoede in ons land? Hoe leefden de mensen toen? Wat zijn de verschillen met nu? Beschrijf hieronder wat je gevonden hebt.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


Groep 8

Les 2. Franse overheersing

  1. Zoek meer informatie op over Napoleon Bonaparte. Wat ben je nog meer over hem te weten gekomen?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

  1. Hoe lang was Napoleon Bonaparte?

    Napoleon Bonaparte was ………… cm lang.

  2. In welke plaats in Belgie werd Napoleon in 1813 verslagen?

    Napoleon werd in …………………………………….. verslagen.

 

4. Napoleon voerde direct de dienstplicht in, zodat hij een groot leger kreeg. Zoek op wat dienstplicht is. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………